– Det var status å ri fra Huvik til kirka

– Man likte å ri fra Huvik til kirka, sa Tor Bjørvik (78) da Sandefjord Lokalhistoriske Senter (SLS) inviterte til bildekåseri på Forsmannsenteret torsdag. Selv om Bjørvik flyttet fra Framnes til Hedrum i 1954, er hans minner mange og lokalkunnskapen stor.

 

Per Marvin Tennum / Sandefjord Lokalhistoriske Senter

Tor Bjørvik fortalte om bestefaren som kom fra Vestlandet i 1923 og som økte gårdsdriften fra seks til 12 kuer. Kyra beitet den gangen helt ned til stranda ved Huvik. Etter hvert ble jordene bygd ned, slik at faren gikk over til å drive med gris. Skyller ble hentet på tre ulike ruter, kokt og gitt til grisene. Da utbygningen på Framnes tok til, ble 250 griser i et inneklemt boligfelt for mye for naboene. Derfor tok Bjørvik-familien med seg grisene og gjødsellukta til Seierstad i Hedrum. 67 år senere har han fortsatt historier og kunnskap han mer enn gjerne deler med andre.

– På Framnes hadde vi alt vi behøvde. Man trengte egentlig ikke å dra til byen. Men fristet en film på kino, tok vi ferja til byen, fortalte Tor Bjørvik, som viste 100 bilder fra Framnes – krydret med gode tilbakeblikk. Huvikeika på Framnes er over 1.000 år gammel og i følge Bjørvik holder den sikkert 200 år til. Bildene han viste fortalte om utviklingen fra et liv blant bønder, fram til dagens boligsamfunn.
– Man kalte Framnes for Brooklyn. Sjøfolka som hadde vært på Manhattan i New York hadde lært at Brooklyn lå på den andre sida av elva, East River. Derfor fikk bydelen på den andre sida av havnebassenget innerst i Sandefjordsfjorden et amerikansk kallenavn på folkemunne. Og ferjeleiet på den andre sida ble kalt New York, fortalte Tor Bjørvik.

Midt på 1950-tallet hadde Framnes alt et lokalsamfunn trengte. Her var alle servicetilbud i gåavstand; så som blant annet klesbutikk, tre kolonialer, slakter, baker, bank og industri der folk fikk arbeid. Fortsatt har vi dagligvareforretning, men egentlig ikke så mye annet. Framnæs Mekaniske Værksted hadde på det meste over 1.000 ansatte. Mange kom fra byen, og også vi som bodde på Framnes-sida hadde ferja som transportmiddel. Passasjerferjer fraktet folk og arbeidere mellom brygga i Sandefjord og Framnes ferjeleie fra 1902 til 1957. «Framnæs II» kom i drift i 1921 og skal ha vært verdens største elektrisk drevne ferje. Den tok 180 passasjerer og ble drevet av to elektromotorer, hver på 13 hestekrefter.

– Dessverre er det mye som har forsvunnet siden jeg bodde her. Hjørnesteinsbedriften ble lagt ned midt på 80-tallet. I de senere årene ser vi at mye av industrien blir erstattet med eiendomsutvikling. Selv om Kystlaget og Skagerak International School har virksomheter der ferja og FMV holdt til. Men bydelen lever heldigvis i beste velgående, med idrettslag, skole og kirke, sa Tor Bjørvik.

Om lag 60 personer overvar Tor Bjørviks kåseri på Forsmannsenteret.  Neste stormøte med bildekåseri er 14. oktober. Men hver tirsdag formiddag er det åpent hus på Pukkestad gård, også da med lokalhistorie på dagsordenen.

Historiske bilder

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.