Dette gjorde man ved hjelp av fabrikkskipet «Astra» og et større antall fiskefartøy, – de fleste norske.
«Astra» var opprinnelig bygget i 1947, som det norskehvalkokeriet «Thorshavet» for Thor Dahls rederi, men ble i september 1969 skipet solgt til Astra Overseas Fishing Ltd. i Nassau, et selskap eid av Thor Dahl og svenske Astra.
Kokeriet ble så ombygd til fabrikkskip for produksjon av sildemel og sildolje ved Framnæs Mekaniske Værksted i Sandefjord.
Høsten 1969 var skipet ferdig ombygget til fabrikkskipet «Astra» og satte kursen for fangstfeltet utenfor Vest-Afrika.
Den første puljen på 11 ringnotsnurpere forlot Bergen i januar 1970.
Til tider lå snurperne tett langs skutesida på Astra, som gjerne lå ankret opp mens den ventet på last. Astra flyttet seg etter ringnotsnurperne for å være så nær fiskefeltene som mulig.
Det var om morgenen 14. april 1974 ca. kl.07.03 at «Astra» ble pårent av det Singapore-registrerte lasteskipet «MS Karonga» utenfor kysten av Guinea-Bissau i Vest-Afrika, Det var pent vær og god sikt, men om bord i «Karonga» var det ingen ansvarlige på brua.
«MS Karonga» traff «Astra i maskinrommet og fabrikkskipet fikk store skader akterut, og skipet begynte å ta inn vann.
Én mann omkom i kollisjonen, maskinist Bjørn Bang Kristiansen. Besetningen på 98 gikk over i ringnotsnurperene «Harto» og «Stormy», og ble brakt til Dakar. To dager senere sank «Astra». Fisket måtte avsluttes og de norske fiskebåtene gikk hjem til Norge.