Tidlig på 50-tallet ønsket USA seg en norsk Nato-base med 75 amerikanske bombefly og rundt 3.000 soldater i Vestfold. Slik kunne Torp ha blitt det Keflavik var blitt på Island. Men stortingets utenrikskomite sa nei. Torsdag tok Audun Tjomsland for seg hele Torp-historien på Forsmannsenteret. Interessen var stor og alle fikk dessverre ikke plass.
15. oktober 1959 ble den sivile driften av flyplassen åpnet, ved innvielse av nytt ekspedisjonsbygg og flytårn. Den sivile trafikken var da så smått startet opp. I 1980 hadde trafikktallene så vidt passert 8.000 reisende. Med faste ruter økte passasjertallene, og i 1987 passerte man 100.000 reisende passasjerer. I 2019 nådde man nesten 2,1 millioner reisende.
Torp er i dag Norges største private lufthavn, med et omfattende nasjonalt og internasjonalt rutenett som opereres av bl.a. Widerøe, KLM, Wizz Air, Ryanair og Norwegian, samt charteroperatører. Sandefjord Kommune og Vestfold & Telemark Fylkeskommune er i dag majoritetseiere av Sandefjord Lufthavn AS, mens en liten del eies av Vestfold Flyplassinvest AS. I dag opererer man på seks innenlandsdestinasjoner og har faste ruter til 28 utenlandske flyplasser. Fire faste charterruter har i dag avgang fra Sandefjord.
Tjomsland var innom hele historien fra oppstarten på 50-tallet og fram til i dag. Det viste at Tjomsland har arbeidet grundig med stoffet. Tjomsland ga i 2005 ut boken: Høyt spill om Torp. Det er nå utsolgt.