Brannvesenets historie i Sandefjord starter i 1767 da Kongen i København innførte plikt til brannforsikring i byene. Ladesteder kunne også bli med og ladestedet Sandefjord gikk frivillig inn på ordningen. Imidlertid skulle det gå lang tid før vi hadde et brannvesen med kraft til å slukke ilden. Dette er bakteppet når Svein Lie skal fortelle om vårt lokale brannvesens historie i forbindelse med Åpent Hus på Pukkestad Gård tirsdag 12. mai kl. 11.15. Som vanlig er Unnis Kafé åpen for salg av kaker og kaffe fra 10.30.
Det er er slett ingen tilfeldighet at Svein Lie har hatt stor interesse for Sandefjord Brannvesen. Med en far (Aasmund Lie) som brannmester vokste han opp i Rådhusgata, og fra leiligheten og ned tol brannstasjonen var det bare noen trappetrinn.
– Heldigvis var det få branner fram til 1850. Brannvesenet vokste langsomt fram mot 1900. I perioden 1925-1930 kom det et skifte mellom gammel og ny tid. Muskelkraft fra mannskap og hester ble erstattet med motorer og biler. Fra 1930 var det også et skifte lokalt da Sandefjord og Sandar ble enige om felles vannverk og brannslokking. Årene 1767 og 1930 er derfor rammen for samtalen om brannvesenets historie på Pukkestad tirsdag, sier Svein Lie.