De fleste byer er ikke grunnlagt – de har vokst frem fra nesten ingenting. I Sandefjords tilfelle går historien om byen mye lengre tilbake enn til 1845. Dette er temaet for Svein Ingebretsens foredrag på Sandefjord Lokalhistoriske Senters åpne møte på Forsmannsenteret, torsdag kl. 18.00.
Besøk til Jotun-museet på Gimle
Tirsdag 14. april skal 41 medlemmer av SLS besøke museet / infosenteret på Jorun Gimle. Frammøte utenfor vakta seinest kl. 11.20. Siri Sanna fra Jotun møter oss kl. 11.30.Om Framnes skole
Tirsdag 7. april har vi lagt påsken bak oss, og temaet for Åpent Hus på Pukkestad er Framnes skole. Historieforteller er Bjørn Hørnes.
Framnes skoles historie starter med en henvendelse fra FMV. De henstiller til Sandars herredsstyre om å bygge en skole på Framnes. Det bygges boliger til ansatte nær bedriften, så behovet for en skole vil øke. Skolen ble bygget i 1914 og utvidet med flere bygg i 1955 og 1964.
Tirsdag 7. april har vi lagt påsken bak oss, og temaet for Åpent Hus på Pukkestad er Framnes skole. Historieforteller er Bjørn Hørnes.
Framnes skoles historie starter med en henvendelse fra FMV. De henstiller til Sandars herredsstyre om å bygge en skole på Framnes. Det bygges boliger til ansatte nær bedriften, så behovet for en skole vil øke. Skolen ble bygget i 1914 og utvidet med flere bygg i 1955 og 1964.
Otto Aagesen om nytt liv til gamle bilder
I forbindelse med Åpent Hus tirsdag i påskeuka, holder vi selvfølgelig åpent på vanlig måte. (Kafeen er åpen fra før kl. 10.30, mens foredraget starter kl. 11.15.) 31. mars er det vår bildemester, Otto Aagesen som inntar podiet på Pukkestad med temaet Kunstig Intelligens og nytt liv i gamle bilder. (Otto er æresmedlem i SLS, og står til høyre på bildet.)
«Åpent Hus» på Jotun / Gimle
Som om det ble informert om på medlemsmøtet 17. mars, er datoen for «Åpent Hus» på Jotun-museet flyttet til 14. april kl. 11.30. Det betyr at Bjørn Hørnes’ foredrag om Framnes skole er flyttet fram til 7. april. På Jotun / Gimle blir det omvisning i det nye Informasjonssenteret, der det vises en film og blir fortalt om Jotuns reise gjennom 100 år. Det blir enkel bevertning. Meld deg på! (Se nedenfor.)
Ny bildevisning – med nye kortperler
Aktiv uke om skipsfart, bybranner og arkitektur

HELT UTBRENT: Maskinfabrikken Nordmanden, hvor brannen startet i 1900, ble helt utbrent. Som vi ser var det et skremmende syn som møtte folk dagen etter. Fabrikken lå omtrent der hvor byens tidligere brannstasjon lå.
Kommende uke blir det SLS-møte på Pukkestad tirsdag (17.3. kl. 10.30) og på Forsmannsenteret (19.3. kl. 18.00) Tirsdag kåserer Ragnar Iversen om konsul Johan Rasmussen, mens Svein Ingebretsen tar for seg tre bybranner og deres betydning for utvikling av byens arkitektur.
Bilder og gangspillet i Lahelle
Tirsdag er igjen Knut Oustorp og Anders Bredal klare for bildevisning på Pukkestad. Men først ut med et kort foredrag i morgen er Sigurd Gogstad og Svein Ingebretsen. Sigurd Gogstad var i mange år formann i Lahelle båtforening og sentral i arbeidet med å få tilbake det gangspillet som sto i Lahelle, men som på et tidspunkt forsvant. Selv er jeg egentlig Lahelle-gutt, siden det var farmor og farfar som bygde og drev Sjøbris kafé før krigen. Vi har kalt kortforedraget «Gangspillet i Lahelle – drama i to akter».
Unnis Café er som alltid åpen i god tid før 10.30.
Velkommen!
Gunnar Berg forteller om sin fars kjøleservice og fryseanlegg
William Berg hadde under krigen blitt medeier i firmaet «Berg og Hem» i Storgaten i Sandefjord. Firmaet drev med elektriske installasjoner, og i 1942 ble William Berg Vestfold fylkes første kjølemontør. Etter at firmaet «Berg og Hem» ble splittet like etter krigen, etablerte William Berg sitt eget firma på «Lasken gård» i Sandefjord i 1946 under navnet «William Berg». Firmaet skulle drive kjøleservice og å produsere kjøle- og fryseanlegg.
Dette er temaet når Gunnar Berg forteller om sin fars bedrift når Sandefjord Lokalhistoriske Senter holder Åpent hus tirsdag 3. mars. Senteret åpner for kafé med kaffe- og kakesalg fra kl. 10.30, mens Gunnar Berg går «på scenen» kl. 11.15.
Lokalhistorie 1/2026 er endelig «på gata»
Utgivelsene Lokalhistorie har ligget nede en stund. Men nå har vi tatt tak, og Sven Erik Lund har nå produsert et nytt nummer. Det ligger vedlagt nederst i teksten, som en PDF-fil. Den kan åpnes, leses og lastes ned. (Når du trykker på den blå lenka, kommer du til førstesida. Trykk på den, så får du alle sidene lesbare!)
Vi håper at utgivelsen vekker mange minner og oppleves som nyttig og relevant lesestoff.
Har dere spørsmål eller innspill, kan disse rettes til «redaksjonen»:
Sven Erik Lund – sv-er-lu@online.no
Per Marvin Tennum – pmtennum@gmail.com
Les den rykende ferske utgaven her: Lokhis Nr 1 2026